2 miljoner tittade på finalen i U21-EM, men dataförbrukningen gick inte upp


Jag lyssnade på Vigor Sörman, grundare av Youtube-nätverket Splay i Almedalen. Han berättade att de kommer att omsätta 50 miljoner 2015, vilket är en fördubbling från 2014 och är ett tecken på att annonsintäkterna nu börjar följa tittarna till de alternativa streamingtjänsterna. Sörmans, något partiska men fortfarande rimliga, spådom om linjär-tv är att det endast är de som är riktigt bra på live content som kan bli framgångsrika.

Under finalen i U21-EM kunde vi själva skönja ett riktigt bra exempel på live-TV när den är som bäst. Trots att matchen sågs av hela två miljoner tittare såg vi faktiskt en minskning i dataförbrukning i våra egna nät. Förklaringen är att evenemanget utgör urtypen för så kallad lägerelds-TV där vi samlas flera personer runt färre skärmar på sportbarer, i vardagsrum och vid storbildsskärmar utomhus. TV när den förenar helt enkelt.