Delningstoppen – ett djupdyk i publikbeteende och sociala medier


I dag lanserar Telenor Delningstoppen – en topplista över det senaste årets mest delade konserter. Syftet är att undersöka vårt delningsbeteende kopplat till evenemang för att se vilken publik som är mest benägna att dela med sig av sin upplevelse.

Ända sedan mobiltelefonen blev ett stående inslag i människors vardag har graden av nedladdning varit betydligt högre än uppladdningen. Det vill säga att mer data har skickats till mobilen än från den. Denna gamla sanning gäller dock inte längre, åtminstone inte i alla situationer. Visserligen går andelen streamat material spikrakt uppåt, men vi har heller aldrig delat med oss av så mycket som idag. Detta har möjliggjorts med hjälp av allt fler tjänster och appar som fokuserar på att skicka rörlig bild, både inspelad och livestreamad. Här ser vi bland annat Facebook som för ungefär ett år sedan lanserade Facebook Live och även premierar livesändningar högre än annat material (så att de hamnar högre upp i ditt flöde). Även Instagram och Snapchat började med bilder, men har idag både video och livesändningar i sina applikationer. Det finns helt enkelt ett stort intresse av att dela med sig av sina upplevelser på ett autentiskt och ögonblicksartat sätt, vilket har gjort att mängden uppladdad data i nätet ökat kraftigt.

Musikkonserter är ett tydligt exempel på delningsvänliga upplevelser. Man snapchatar kompisen som inte är där, lägger upp klipp från exklusiva mellansnack eller livesänder favoritlåten på Instagram, Facebook eller Periscope. Med Delningstoppen vill vi fokusera på detta beteende och se vilka evenemang som har störst mängd data per användare i upplänk. Eftersom en videosekvens på 10 sekunder kräver flera hundra bilder så ger andelen uppladdat data en god representation om vilket evenemang som det spridits mest rörligt material ifrån.

Om delningsfrekvensen är ett tecken på konsertens kvalitet eller underhållningsvärde låter vi vara osagt, men det ger oss en indikator på vilken artists publik som är mest benägna av att dela med sig av sin upplevelse. På det senaste årets lista ligger Marcus & Martinus klart i topp med hela 36,5 MB uppladdat material per person (vilket motsvarar cirka 5 minuter film). På andraplats hittar vi Justin Bieber med 24,1 MB. Anledningarna till att just dessa artister placerar sig i toppen är säkerligen många, men en yngre publik som vuxit upp med sociala medier är antagligen en av dem.

Vår delningskultur gör att fler kan ta del av material som förut var exklusivt för en begränsad skara, med det kan också leda till att man som konsument fokuserar mer på att fånga upplevelsen snarare än att faktiskt uppleva den. På en konsert med artisten Alicia Keys i New York fick publiken lämna in sina mobiler i entrén, och sångerskan Adele bad ett fan som filmade henne från publiken att sluta eftersom hon var ”här på riktigt”. Jag själv delar gärna med mig av höjdpunkter från min upplevelse, men tycker också att det är skönt att stoppa ner mobilen i fickan ibland och bara njuta. Dock måste jag erkänna att ett fullsatt Globen upplyst av tusentals mobilficklampor slår alla vajande tändare i världen…

I framtiden kommer vi att titta närmare på fler upplevelser och evenemang inom konceptet Delningstoppen, så se till att hålla utkik!