Film + Ledighet = Sant


Streaming har ökat kontinuerligt sedan de stora OTT- tjänsterna lanserades, och det är nog fler med mig som uppskattar utbudet av filmer och serier – speciellt under ledigheten! Faktum är att Netflix kanske är på väg att bli den nya pizzan på nyårsdagen, i alla fall om man ska tro våra siffror…

OTT står för ”Over The Top” (även kallat ”play”) och några av de största spelarna är Netflix, HBO Nordic och Viaplay. 90 procent av all streaming av serier och film sker via det fasta nätet, alltså en bredbandsuppkoppling i hemmet (antingen via fast kabel eller via WiFi), och mindre än 10 procent sker via mobilnätet. För YouTube är fördelningen annorlunda, där sker större andel via mobilnäten, men när serier eller filmer ska ses vill de allra flesta göra det på en större skärm och med den obegränsade kapacitet och bättre tillförlitlighet som kommer med den fasta uppkopplingen.

I september 2016 toppade trafiken för Netflix i vårt nät. Men redan den 1 januari 2017 överträffades det med ett nytt all-time-high. I Norden gillar vi tydligen att se film under ledigheten de mörka månaderna. Kanske korrelerar det även med pizzakonsumtionen den första dagen på ett nytt år? De inringade datumen i grafen visar på topparna kring jul och nyår.

Namnlös

Jag tror absolut att dessa typer av streamingtjänster bara kommer att öka, och för att klara det krävs ett väl utbyggt fast nät och en infrastruktur som kan hantera plötsliga ökningar i datatrafik. Det gör de moderna fasta näten i Sverige idag – men vi får inte glömma det mobila nätet. Svenskarna blir allt rörligare och i takt med att streamingtjänster ökar i hemmen tror jag att vi också kommer att få uppleva högre krav på möjligheten att konsumera dessa tjänster på resande fot. Därför fortsätter vi jobba med utbyggnaden runt om i Sverige med målet att skapa en så rättvis och demokratisk täckning för alla – även när det gäller streaming!