På besök i den virtuella världen


image1Av en händelse fick jag veta att en av pionjärerna inom Virtual Reality i Sverige jobbar på Telenors kontor i Karlskoga, där man övervakar våra nät. Det måste undersökas tänkte jag, så vi körde en workshop kring tekniken bakom Virtual Reality, hur det kan komma att utvecklas framöver och vilken påverkan det kan tänkas få på de fasta och mobila näten.

Efter en resa till Karlskoga inledde vi med att titta på VR och vilka angränsande tekniker som finns. En enkel indelning är:

– 360-bilder som skapar en möjlighet att få en vy ”åt alla håll”. Helt utan interaktion med användaren.
– Augumented Reality (AR). Förstärkt verklighet, det vill säga en blandning av verkligheten kombinerat med extra information/data för att ge ytterligare mervärde för användaren. Här hittar vi allt från Pokemon Go till den hypade kommande lanseringen av Microsofts HoloLens senare i år.
– Virtual Reality (VR). Konstgjord verklighet där användaren är helt avskärmad från omvärlden och interagerar i en konstgjord datamiljö. Det kan vara allt från spel till avbildningar av verkliga platser.

Framtiden för VR

Det finns många användningsområden för VR, men de mest intressanta är bland annat utbildning genom simulerade situationer som är kostnadsintensiva (t.ex. flygsimulatorer, militär träning och kirurgi), spel, demo av produkter och prototyper, husvisningar, stadsplanering och byggnadsritningar. Listan kan naturligtvis göras mycket längre, men ovanstående är några av de mest uppenbara exemplen.

VR-glasögon blev ju redan 2016 utsett till årets julklapp, men för mig känns det alltför tidigt för att nå en massmarknad. Detta beror främst på att kvaliteten ännu inte lever upp till majoriteten av användarnas förväntningar, men även att antalet spel och applikationer fortfarande är ganska begränsat. Problemet idag är att bilden kan upplevas som pixlig trots en till synes mycket hög upplösning. Det går att få samma upplösning i ett par VR-glasögon som en HD-TV, men eftersom ögat är så nära skärmen blir pixlarna mer påtagliga. Här kommer upplösningen i nästa generations TV-apparater, så kallad 4K, att spela en stor roll. För näten innebär det en större konsumtion av data och krav på tillgänglig bandbredd. Omfattningen är svår att förutse men kan bli väldigt stor om många anammar tekniken. Vår uppfattning är att det inte är en fråga om VR kommer att slå igenom stort utan när. Gissningsvis kommer det ta omkring tre till fem år innan VR glasögon faktiskt kan göra sig förtjänta av att kallas årets julklapp…

En svindlande vy över Manhattan

Under vår WS fick vi möjligheten att testa både HTC Vive, som är en av de mer avancerade utrustningarna för hemmabruk, och Samsung VR Gear, som tillhör medelsegmentet. Med den avancerade utrustningen var det verkligen imponerande vilka miljöer och scenarier man som användare kunde utsätta sig för. En av deltagarna fick gå på en planka 7 cm över golvet, men användarupplevelsen var 150 meter över gatorna på Manhattan. Höjdskräcken gick inte att ta miste på! För egen del tittar jag inte ens på skräckfilmer, så jag avstod från att kliva in i något av alla zombiespelen…

Med den enklare varianten provade vi att se på Netflix och det var riktigt imponerande att få upplevelsen av att sittaFullSizeRender (4) på främsta raden i en salong och se serier i gigantiskt format. Det är inte riktigt en VR-tillämpning då
man inte interagerar aktivt, men om fler skulle prova på att se film på det här sättet tror jag att det kommer att bli en vanlig syn att se pendlare med VR-glasögon till och från jobbet. Det går verkligen inte att jämföra med att titta på en mobilskärm. I ett sådant scenario kommer dock näten verkligen att behöva mer kapacitet för att klara av ökningen i dataförbrukning.

Hemfärden till Stockholm i snöovädret visade att den vanliga verkligheten kan vara nog så spännande, men till slut kom jag hem! Slutligen vill jag rikta ett stort tack till Rico och de andra i Karlskoga som arrangerade workshopen – VR är verkligen framtiden och en rolig och viktig utmaning för oss som nätleverantörer.