Att tänka på när du startar en E-handel
Funderar du på att bli E-handlare?
Då har du förhoppningsvis redan läst på vilka saker du bör ha koll på och överväga innan du kört igång. Annars så kommer här en liten guide till olika lösningar du kan välja beroende på hur omfattande du planerar att din E-handel skall vara.
Om du är i startfasen som E-handlare så kan det vara vettigt att försöka sätta sig i ett läge där man innan vetskapen om din affärsverksamhet verkar fungera och bli populär, inte tar alldeles för stora risker och drar på sig alltför stora skulder i form av till exempel inköpskostnader, förbrukningsmaterial och din faktiska E-handelshemsida.
Det finns givetvis olika sätt och olika typer av områden av E-handel som kräver olika stora investeringar, men ibland kan det vara lämplig att vara lite försiktig.
Produkt och förbrukningsmaterialkostnader är ganska svåra att nämna så mycket om mer än generellt eftersom det är alltid unika fall hur mycket man måste spendera. Däremot kan vi fokusera lite på E-handelslösningen – alltså hur din hemsida där dina kunder ska beställa dina produkter.
Det är viktigt att tänka igenom vilka typer av tjänster man behöver. Är man ingen hemsidekodare själv så är alternativet att köpa färdiggjorda E-handelslösningar från företag som hyr ut sådana. Oftast finns färdiga paketlösningar som är anpassade för olika behov och storlek.
Men vad ska man då tänka på? Det enklaste är oftast att titta igenom de olika paketen för att se vilka tjänster de innehåller. Sen gäller det att överväga. Vill jag till exempel ha möjlighet att välja olika typer av utseende och mallar på min hemsida så kanske det inte räcker med den minsta lösningen som erbjuds.
De minsta lösningarna brukar vara ganska omfattande men samtidigt så saknar det också finliret som gör att din sida blir extra attraktiv för kunden. Detta gäller både funktioner och utseendemässigt. Men är man en privatperson utan en massiv budget så är det givetvis bra med ett billigt alternativ i startfasen. Märker man sedan av att verksamheten börjar rulla på bra så kan man följaktligen börja överväga att uppgradera.
Om man ska säga generellt så är det som skiljer sig mellan de billigaste lösningarna och de mer omfattande, så är det framförallt det som nämndes ovan med det visuella och en del mer avancerade och automatiserande funktioner.
En del av funktionerna handlar om bekvämlighet på hemsidan, så som hur det aktuella lagersaldot ser ut, beställningsvaror och så vidare. Medan andra är bekvämlighet för handlaren, till exempel automatiska påminnelsefakturor när någon inte har betalt.
En sådan funktion är framförallt att föredra när man har vuxit sig lite större och har ett rätt stort antal kunder per månad. Det är ett ganska bra sätt visa på vilka skillnader det finns i olika paketlösningar, som startup behöver man i regel inte de mer avancerade funktionerna, medan man efter tillväxt kan vara nästan beroende av dem.