Internetmarknadsföring
Internetmarknadsföring och sökmotoroptimering, hur funkar det?
Att företag velat marknadsföra sig är minst sagt inte en nyhet, marknadsföring har i sin enklaste form existerat så länge det har funnits något att marknadsföra. Allt handlar om väcka intresse som i slutändan ska leda till att kunden konsumerar produkten/tjänsten i fråga.
För vissa är det dock att synas som räknas och kanske inte direkt själva konsumtionen som är det viktigaste. Att synas är viktigt, och om syftet är ”branding” är det mer kvantiteten av reklam som räknas då det är meningen att det man annonserar ska vara igenkännbart nästa gång man stöter på varumärket, t.ex.
Om du ser många reklamer på internet och på Tv om ett flygbolag så kanske det ter sig mer naturligt att du då väljer att kolla på just det flygbolaget som du känner igen från TV då det inger en känsla av ”trygghet”, lite som ett bekant ansikte.
Att uppnå denna känsla av ”trygghet” är inte så komplicerat som man tror, som tidigare nämnt är kvantiteten som räknas. Detta ställer ändå viss mån av krav på hur du marknadsför dig då du inte vill bli förknippad med något negativt.
Internetmarknadsföring är definitivt det mest explosionsartade sättet att marknadsföra sig på. Detta är på grund av att potentiella kunder är lättast funna på internet då majoriteten av befolkningen använder sig av webben.
Hur går det till då?
Vanligtvis så väljer man att använda sig utav Google på det sättet att man optimerar sin sida. Om man optimerar, SEO, sin sida på rätt sätt med relevanta sökord och en välstrukturerad uppbyggnad så kommer det slutligen resultera i att man kommer högre upp på Googles sök sida för X antal sökord som man valt att lägga krut på.
Sökord är det ord man skriver in på Google för att hitta det man letar efter. Vanligtvis har man flertalet sökord för att öka chansen för att folk ska hitta till ens hemsida.
Annars kan finns det tonvis av tjänster som erbjuder en mer simpel lösning som levererar ett liknande resultat, oftast varken bättre eller billigare. Google Adwords är en tjänst som erbjuder en genväg till en hög placering på Googles resultatsida.
Det funkar på det sättet att man betalar för varje gång någon klickar på din länk som Google lagt upp på resultatsidan. Du konkurrerar dock mot andra annonsörer om vilket plats man får. Detta leder ofta till ett dyrare pris men ofta om man dedicerar nog med tid och vet vad man gör, ett väldigt bra resultat.