Sökmotoroptimering – grunden i alla webbprojekt
Om webbdesigners och webbutvecklare, sökmotoroptimerare och länkbbyggare hade lärt sig göra webbsidor som man bör och följt de webbstandarder som finns tillhanda sedan slutet på 90-talet hade vi inte haft så enorma problem med sökmotoroptimering eller informationsstruktur eller arkitektur i en webbplats.
Problemet idag är att företagen inte längre köper ens genuin sökmotoroptimering som levereras av dem som arbetar seriöst med SEO sedan många år.
Sökmotoroptimering höjer värdet på webbplatsen
Sökmotoroptimering innebär inte bara att du slänger pengar på att köpa inkommande länkar som säljs av försäljare som bara räknar pengar. En försäljare som vet vad han säljer vet mycket väl att länkar är ett sekundärt erbjudande till kundens webbplats men inte där man först lägger krutet för att lyckas med SEO.
Om en webbplats kan attrahera inkommande sökord och möta relevansen i sökordet ger det en mycket högre styrka i den relation och länkkraft man etablerar med långsiktighet flera år framöver.
Sökmotoroptimering – ditt primära val
Det handlar om att skapa en webbplats som är attraktiv för besökaren, en webbplats som med semantisk struktur och starkt innehåll vilket nås med rätt verktyg och åtgärder för att visa sig i toppresultaten i sökmotorerna på grund av bra innehåll.
Blanda starka sökord med en härlig blandning av synonymer för att låta sökmotorerna guida de som söker efter rätt information, gör en sökning som ger relevant resultat och levererar en korrekt webbplats till din kund.
Etablera styrka med struktur och sökord
En webbplats som planeras och struktureras är i stort behov av en sökmotorkonsult från början. Man tar ofta in en expert i ett alldeles för sent skede och får göra om mycket från början vilket är slöseri med dyra resurser.
Att arbeta tillsammans med projektledaren, utvecklaren och marknadsföringsavdelningen är att föredra men det är alltid svårt att etablera en rak linje där målen blir olika för alla. Man kan etablera processer där man bjuder in alla i strukturarbetet och utvecklingen men det blir också ett slöseri med resurser och kunskap på sitt sätt.
Kravspecifikation för SEO
En kravspecifikation från alla avdelningar där man börjar förstå att SEO/sökmotoroptimering kommer in som en specifikation av de målsättningar man har vinner man tid i både design, struktur, utveckling och produktion enligt mina erfarenheter.
Att bygga om sidan när integrering av sökmotoroptimering kommer in för sent kan kosta veckor utan att projektledaren har kunskap eller ens förståelse för varför detta ska vara så viktigt.
Kunden bedömer bara design
I de flesta projekt jag arbetat både i Sverige och internationellt är kunderna rabiata på att bedöma design av webbprojektet och man blir tokig om det inte ser ut som man bestämt från början.
Hur en webbplats beter sig i sökmotorerna eller blir tillgängliga för sina kunder åsidosätts alltid och blir alltid ett problem för att marknadsavdelningen inte har rätt kunskap för att implementera sökmotoroptimering i projekten från början.
Intresset att få vara med i flera nya projekt hos reklambyråer börjar uppenbara sig och det känns som det växer en förståelse för att sökmotoroptimering – skulle vi tänkt på lite tidigare.
Sanningen att säga utan att gräva det djupaste hål om alla reklambyråer, resten av marknaden har heller ingen direkt koll så de förstår inte vad detta handlar om.