Ta hand om ditt digitala skyltfönster
– din webbplats viktigaste del
De som tar en dag på stan och spatserar mellan olika affärer lockas medvetet eller omedvetet in på dessa genom hur de har inrett sina skyltfönster. Inredning i fönstret måste varken vara säljande eller fullt med reapriser för att fånga de förbipasserandes intresse.
Inom marknadsföring pratas det istället om information och mervärde istället för reklam som vill skrika ut sitt budskap. Detta är även något som märks i dagens skyltfönster.
Detsamma gäller det digitala skyltfönster som används på webbplatser. Företagens startsida (landningssida) ska fylla samma funktion som ett fysiskt skyltfönster. Det ska locka in besökaren att ta sig en titt på vad företaget kan erbjuda.
Men om de allra flesta vet vikten av att göra snyggt i sitt fysiska skyltfönster så är andelen som inte tar hand om sitt digitala skyltfönster betydligt för stor. Orsaken är att främst att de saknar kunskapen om hur man skapar en tilltalande webbsida. Ett alternativ är att anlita en webbyrå som kan utveckla en snygg och funktionell webbsida för konsumenterna vilket uppskattas både av företagaren och dess kunder.
Inte bara programmerare
Många förknippar en webbyrå enbart med kodning och byggnation de funktioner en hemsida ska ha. Det är en av de tjänster som de jobbar med men när kunderna har allt högre krav på att sidan ska vara attraktiv går design och funktion hand i hand. På en webbyrå kan därför professionella programmerare samsas med marknadsförare och systemutvecklare.
Likheten med den fysiska butiken är att skyltfönstret (dvs. det första som kunden ser av butiken) ska locka in köparen. Men likheten slutar inte där. Skulle en person gå in i affär som har saker både högt och lågt och i en stor oreda går kunden snart ut.
Det samma gäller på webbplatsen. Låt landningssidan vara skyltfönstret men bygg sedan även upp sidan på ett välkomnade sätt som gör att kunden stannar kvar. Även detta är en del som webbyråerna jobbar mycket med vid utveckling av webbsidor.
De som köper en webbsida vill märka att det ger skillnad. Att kunder inte bara lockas in på den utan även gör avslut genom köp, registrering eller liknande.
Med tanke på att det är en stor komplexitet i att skapa en snygg och funktionell webbplats är det förståeligt att allt fler anlitar en webbyrå för att skapa det viktiga och ekonomiskt avgörande digitala skyltfönstret samt låter dem även strukturera upp innehållet på sidan.
En investering som lönar sig i längden.