Hur fungerar det att annonsera på LinkedIn?
Från början var konceptet för LinkedIn ganska likt Facebook, huvudsyftet var att kunna återknyta kontakter med både vänner, släktingar och kollegor. Tack vare att ett kontaktnät bildades kunde man dock utveckla detta och idag använder många LinkedIn för både privata nätverk och professionella yrkesnätverk.
Idag är det främsta målet att koppla samman yrkespersoner från hela världen. Som medlem kan man kontakta andra medlemmar, få tillgång till jobb och uppdateringar och ta ett steg närmare ett lyckat arbetsliv.
På senare tid är det människor som upptäckt att man kan använda nätverket för att söka jobb. Man har hört folk berätta om att de fått flera jobbförfrågningar tack vare en välarbetad och seriös profil som visar upp en bra sida.
Man kan på ett sätt använda sitt konto som ett CV. Berätta lite om dig själv, dina erfarenheter och dina mål, men tänk på att inte ljuga eller överdriva – precis som man inte ljuger eller överdriver i ett CV.
Annonsera med LinkedIn
Om man vill nå en viss målgrupp eller yrkesgrupp kan man använda sig av annonser på LinkedIn. Det fungerar ungefär likadant som när man annonserar på Google och Facebook. Man får som annonsör välja hur mycket pengar man vill lägga per klick och sedan får man rikta in sig på en speciell målgrupp.
Det enda du behöver är ett registrerat konto och ett betalkort! Tänk dock på att inte lägga en allt för låg budget då du konkurrerar med andra liknande annonser med samma sökord.
När du ska få fram en målgrupp kan du sortera på geografisk plats, bransch, storlek på företag, befattning, ålder, kön, med mera. Ska du annonsera till en speciell befattningsgrupp bör du dock tänka på att det oftast finns flera namn till samma typ av befattning.
Om LinkedIn
LinkedIn lanserade redan i maj 2003 och har sedan dess vuxit i rekordtakt. Huvudkontoret för LinkedIn ligger i Kalifornien men de har även kontor på 26 andra platser i världen. I Sverige ligger deras kontor i Stockholm och detta är även det enda kontoret som finns i Norden.
För närvarande har LinkedIn över 300 miljoner medlemmar i över 200 olika länder och stater. Utöver dessa 300 miljoner medlemmar har 3 miljoner företag runt om i världen sina företagsprofiler på LinkedIn.
Detta gör LinkedIn till en av världens största marknadsplatser för Business to Business-försäljning av olika varor och tjänster. Dessutom är det ett väldigt bra sätt att hålla koll på vad ens gamla kollegor gör.